marți, 20 martie 2007

Enki Bilal

Recunosc. Sunt fan BD. De fapt îmi amintesc că deja în clasele primare îmi plăceau la nebunie benzile desenate. Prin clasa a II-a cred, am schimbat chiar o lentila măritoare (şi ştiţi ce cool poate fi o lentilă măritoare la acea vârstă) pentru vreo 3 reviste Pif, cam zdrenţuite e drept, dar ce conta? Nu am regretat schimbul :)

De altfel oferta de benzi desenate pe la noi era destul de limitată în acele dragi şi fericite vremuri de restrişte.

Pe lângă ocazionalele reviste Pif şi uneori Rahan (care mi-au deschis de voie, de nevoie apetitul pentru limba franceză) îmi amintesc că eram mare consumator de "Luceafărul copiilor" (mă întreb ce s-a ales cu revista respectivă şi cu desenatorii români de benzi desenate) care avea câteva seriale destul de mişto printre care opusul în versuri de pe coperta IV: Zburlici şi puiul cel de cuc (cam hăbăuc şi cam năuc)...

Ei bine venind din acest mediu sărăcăcios în această formă de artă vizuală am rămas nespus de uimit să constat multitudinea de BD-uri de toate formele şi tipurile din Franţa. Şi ceea ce mi s-a părut şi mai cool e faptul că în Franţa (ca şi în sora Belgie) benzile desenate nu sunt făcute doar pentru copii ci şi pentru adulţi. Ei ei nu vă gândiţi imediat la prostii că nu mă refeream la benzile desenate XXX (deşi există din abundenţă şi aşa ceva) ci pur şi simplu la teme de adulţi: de la trillere poliţiste puse în imagini la science fiction sau satire politice înfierând mondializarea, xenofobia sau practicile religioase extreme găseşti orice îţi doreşti.


Nici formele nu sunt unitare. Este vorba despre o artă în toată puterea cuvântului, undeva la limita între literatura, poezie, grafică, pictură, cinematograf şi animaţie. Fiecare autor sau grup de autori - de multe ori se formează echipe: scenarist, desenator grafician, colorist - poate alege să pună accent mai mare sau mai mic pe poveste, pe imagine sau pe combinaţii în diverse procente din acestea.

Şi ca să vă prezint şi un artist din domeniu aş zice că nu e alegere mai bună decât Enki Bilal. Născut Enes Bilalović (aţi ghicit e un mix de origine Iugoslavă) a trăit de la 9 ani la Paris şi acum are 55 de ani. Deşi a avut tot felul de încercări în domenii ca filmul sau animaţia 3D adevărata lui artă e în albumele clasice de benzi desenate 2D.

Specialitatea lui sunt poveştile tip science fiction oarecum depresive cu eroi maculini între macho brut şi metrosexual şi femei superbe cu piele albă, ochi mari şi deseori... sânge şi păr albastru (la propriu).

Dacă poveştile sunt deseori haotice, incoerente, cu ideile care se pierd undeva pe parcurs, imaginile sunt desenate de-a dreptul halucinant. Bilal este departe de a fi un grafician exact.

La el nu o să vedeţi o linie clară care să încadreze un personaj sau o clădire. La el liniile sunt groase şi deseori se multiplică parcă la infinit pentru a-şi căuta calea corectă rezultând o imagine imprecisă, neclară dar sublimă ca şi personajele lui, în ton perfect cu atmosfera inimitabilă a lucrărilor lui.

Vă recomand cu drag mai ales lucrările lui de prin anii '80 (lectură obligatorie e Trilogia Nicopol - La Foire aux immortels - 1980, La Femme piège - 1986, Froid-Équateur - 1992) dar şi lucrările mai noi din fosta trilogie, actualmente tetralogie în devenire dedicată personajului Nick Hatzfeld (Le Sommeil du monstre - 1998, 32 Décembre - 2003, Rendez-vous à Paris - 2006, Quatre - finalul poveştii aşteptat în 2007).

Cu cât avansaţi spre prezent veţi observa că lucrările lui devin tot mai minimaliste, povestea se pierde tot mai mult devenind până la urmă doar un pretext pentru desenele deosebit de frumoase din ultimele albume apărute. Până la urmă e o formă de artă vizuală.

Lăsaţi-vă fermecaţi.

8 comentarii:

Anonim spunea...

Strider, e drept sunt frumoase BD-urile alea. Dar ca precizare: si noi am avut in anii '70 reviste de benzi desenate foarte bune. Era o colectie care aparea atunci, si pe langa ceva romane de Jules Verne frumos ilustrate mai publica si carti politiste sau istorice. Nu erau periodice intr-adevar, desi apareau constant (ritmic) intr-o vreme. Au mai existat si carti de copii cu benzi desenate (seria Mac de exemplu) si cateva carti cu tematica istorica (altele decat cele pomenite prima oara) - mi-aduc aminte de una despre Basarab I.

Parizian spunea...

Cred... Din pacate eu nu l-am mai prins decat pe Zburlici. Oricum am cumparat la vremea respectiva cam tot ce aparea in materie de benzi desenate si chiar imi placeau productiile romanesti de gen. totusi cred ca ar fi momentul potrivit pentru o revista de BD-uri romaneasca (pentru copii sau nu) de calitate.

Am constatat cu tristete ca se gasesc pe piata o multime de carti de copii ilustrate oribil de kitch-os cu niste tehnoredactari sub orice critica. Si sunt sigur ca sunt o gramada de ilustratori romani foarte buni care stau pe tusa. Ce fac oare editurile?

In materie de BD-uri romanesti recente am remarcat doar "Omulan"-ul lui Branea si niste incercari mai timide si mai slabe dupa parerea mea de a copia stilul anime-urilor japoneze (mi-am cumparat si am fost dezamagit de albumul "Mecha Revolution"). Cred ca e o piata potentiala neexploatata in acest domeniu.

livia spunea...

G, romanele lui Jules Verne nu erau ilustrate in Romania dar ai dreptate ca la un moment dat existau multe carti deosebit de frumoase si totusi ilustrate la noi.
Strider, si noi (cativa ilustratori) ne intrebam de multe ori ce se intampla cu editurile din Romania. In momentul de fata incercam sa punem in miscare o comunitate a ilustratorilor romani si a celor interesati de ilustratie. Te (va) asteptam cu drag sa participati si voi pe
http://illostation.blogspot.com/
daca sunteti interesati.

Anonim spunea...

Livia, crede-ma erau, poate nu ti le amintesti, era o colectie BD in care a aparut si "Capitan la 15 ani", au fost multe dar se vede, putin cunoscute astazi. Pacat....

Anonim spunea...

Cautam informatii despre Enki Bilal si ce sa vezi? Am dat peste blogul tau.Imi plac mult benzile desenate(in prezent citesc manga mai mult, dar am avut si eu perioada Piff sau Rahan "imprumutate" de la o vecina cu contacte prin strainatate). Cred ca ai vazut "Immortel ad vitam", ar fi putut iesi mai bine...in fine.Mi-ar placea sa citesc trilogia Nikopol, dar nu stiu cum as putea face rost de ea.Esti o persoana inteligenta cu care mi-ar face placere sa discut.Toate cele bune! sopor

Parizian spunea...

Multumesc pentru aprecieri :) Sincer sa-ti spun eu am citit Trilogia Nikopol partial din biblioteca universitara din Villeneuve d'Asq, partial direct prin librariile din Franta (unde se obisnuieste). Cred ca ai avea sanse mari sa dai de ele la biblioteca Institutului Francez daca esti in Bucuresti (langa Cinema Elvira Popesco), Cluj sau Timisoara (parca au si la Iasi).

Daca ai vrea cumva sa le cumperi si esti dispus sa platesti inca odata pretul in cheltuieli de transport poti in cerca si Amazon.fr dar eu m-am ars o singura data... dupa care mi-am zis ca mai bine nu. Cel mai bine e daca fie reusesti sa mergi chiar tu in Franta, fie sa vorbesti cu cineva care merge in colo: acum sunt tot mai multe burse/cursuri de pregatire, etc. Oricum nici excursiile nu mai costa atat de mult ca acum 5-6 ani.

Da... ai dreptate. "Immortel ad vitam" putea sa iasa ceva mai bine. Si sincer nu mi s-a parut ca Linda Hardy, desi destul de dragutza de altfel, se ridica la nivelul femeilor albastre idealizate ale lui Bilal... Iar animatia a fost clar sub nivelul curent al animatiei 3D. Sunt de parere ca francezii, desi au o scoala de desen inegalabila au niste lipsuri in ceea ce priveste animatia, in ceea ce priveste miscarea personajelor (prea rigida).

Anonim spunea...

Iti multumesc pentru raspunsul prompt si pentru sfaturi,desigur ;)Sunt din Bucuresti asa ca voi incerca,poate am noroc, la Institutul Francez.Cat despre aprecieri(departe de a fi frivola)eram foarte placut surprinsa ca mai exista oameni cu gusturi bune.Ai auzit cumva de Ergo Proxy? Interesant anime.O seara placuta! sopor

Anonim spunea...

Stie cineva tot textul de la "Zburlici si Puiul cel de cuc"? Un link spre fotografii sau BD-ul scanat ar fi formidabil. Multumiri